#talasomted perfekt i yrkessvenska!
Det finns en uppsjö av spännande och kreativa sätt att modernisera skolan och undervisningen, har jag upptäckt nu när jag börjat leta lite och följer duktiga lärare på Twitter. Det är förresten ett annat tips, det sker väldigt bra pedagogiska diskussioner mellan svenska lärare och skolledare på Twitter, inom till exempel svenska som andraspråk och IKT.
Min senaste upptäckt heter Tala som Ted, eller #talasomted om man ska vara korrekt, och har hittats på av två lärare på Årstaskolan, en grundskola som verkar ligga i Stockholm. Det är ett fiffigt projekt för att höja statusen på elevers muntliga presentationer och jag tror att det kan passa väldigt bra för vuxna andraspråkselever också.
Ted talks, till att börja med, har säkert alla sett på nätet eller på teve. Det är en tvärvetenskaplig (eller ska man säga populärvetenskaplig?) konferens där kloka människor håller föredrag om kloka saker på ett intresseväckande sätt, ofta med den där wow-faktorn som gör att folk vill dela filmen på nätet sedan. Det Årstaskolan har gjort är att “tedifiera” elevernas muntliga föredrag genom ett relativt enkelt tekniskt grepp. Presentationerna ser helt enkelt grymt proffsiga och coola ut på nätet och på köpet har eleverna lärt sig att disponera en muntlig presentation så att den blir kul att titta på.
Varför passar då detta yrkessvenskaelever? På vår kurs kör vi rätt hårt med muntliga presentationer och eleverna blir ofta jäkligt duktiga på det. Det såg jag inte minst senast vi hade Sas 3-prov, och tänkte att vi borde göra något av det. Sedan är alla våra elever arbetssökande och saknar oftast kontakter på arbetsmarknaden, och många har “konstiga” namn vilket inte direkt brukar vara till en fördel när man söker jobb. Därför måste de vara googlingsbara, det brukar jag säga till mina elever. En profil på Linkedin är till exempel viktigt för att ta kontroll över vad som dyker upp när arbetsgivarna googlar en med jobbansökningen i handen. Det är bra att visa att man är en riktig människa och inte bara ett ovanligt namn eller ännu en “invandrare”. (Nu kanske jag är fördomsfull mot alla rekryterare där ute, jag är medveten om det!)
Det är här #talasomted kommer in. När eleverna blivit så pass duktiga att de muntliga presentationerna flyter på tar man och filmar det och lägger upp det på nätet. Då finns det en kort film där ute för eventuella arbetsgivare som undrar om människan kan tala svenska eller “kan något”. Ämne: Det eleven är duktig på, spetskompetensen. En snyggt femminuters föredrag om en specialkunskap som dyker upp när någon undrar vem man är, det är inte så dumt!
Som tur är har de duktiga pedagogerna på Årstaskolan gjort grovarbetet så att det blir enkelt för oss eftersläntrare att komma igång. Det finns en lärarhandledning ((OBS, pdf!) som dock är anpassad till grunskolebarn) och färdiga grafiska element som man kan lägga in i bild, om man inte vill göra egna. Dessutom finns en video som förklarar lite grann det tekniska. De har använt ett program som heter Wirecast (tyvärr ej gratis) som verkar grymt bra. Man kan ha flera bildkällor (två webbkameror kopplade till datorn kanske) och enkelt byta kameravinkel och lägga på grafik medan man filmar. Man behöver alltså inte sitta och redigera särskilt mycket i efterhand.
Otroligt bra idé och genomförande. Barnens föredrag kan man se på hemsidan. De är gripande! Detta är alltså något för oss som jobbar med yrkessvenska. Det kostar en liten slant att köpa en bra mikrofon + dataprogrammet och lite tid att lära sig hur man gör. Sedan behövs också en webbplats för publicering. Tid och pengar är alltså allt som behövs! Kör igång! 🙂
/Emil
Tagg:arbetsmarknad, IKT, invandrare, jobb, yrkessvenska