Yrkessvenska för lärare – ett smakprov
Varför ska man egentligen lyfta eleverna? Är de inte ganska tunga? Hur gör man när man är på banan, jobbar i halvklass och tar fram den kunskap som finns? Detta ingår kanske i en lärares yrkesspråk, och är inte helt lätt att snappa upp utan yrkessvenska. Jag jobbar just nu med ett hörförståelsematerial för lärare där uttrycken finns med i första avsnittet och här nedan bjuder jag på ett smakprov! Ljudet är taget ur den stora skattkistan som är UR och programmet heter Lärarrummet. När du klickar på länken nedan kommer du till sidan och om du klickar på play spelas de första fem minuterna av intervjun med läraren Yvonne Franzon upp. Programmet är längre än så men det är till dessa fem minuter som jag gjort ordlistan och frågorna. Facit får ni stå för själva om ni vill använda detta till era elever. Man kan naturligtvis göra mycket mer med ordlistan än att bara skriva den så här, men jag har i alla fall lagt in länkar till Lexin och andra källor som förklarar orden. För nu för tiden verkar ingen vilja använda världens bästa ordbok längre eftersom den inte finns digitalt, tyvärr. Observera att ordlistan inte enbart består av “svåra” ord, utan även uttryck som är lätta att förstå men som jag vill att eleven ska upptäcka! Jag har för övrigt inte testat materialet på några elever än, så om ni använder det får ni gärna berätta hur det gått. Jag tror att nivån ska passa B1. Här kommer hörförståelsen, håll till godo!
Länk till intervjun med “lågstadielärare” Yvonne Franzon.
Ordlista
samarbeta (1)
undervisa (1) i ngt
lyfta (2b) eleverna
ta fram den kunskap som finns
visa (1) respekt
lyssna in eleverna
en årskurs -er
besjälad
elever lär av varandra
lär ut matematik
tvåans multiplikationstabell
backar ett steg
ett likhetstecken –
jobba (1) i halvklass
en rast -er
en berättelse -r
rita (1) bilder
en tårtbit -ar
en kloss -ar
(en) addition
(en) subtraktion
en aning -ar
ett mål –
ettan, tvåan
att vara ”på banan”
en gemensam nämnare
lyckas (1) som lärare
uppstå (4)
en tystnad -er
röra (2a) på sig
svag -t -a
duktig -t -a
Frågor
1. Yvonne säger att hon tror att hon är bra på att lyfta eleverna. Vad menar hon?
2. Vad hoppas hon att hon är bra på?
3. Vilken årskurs undervisar Yvonne Franzon?
4. Vad är reportern nyfiken på?
5. Vad ska eleverna göra i halvklass?
6. Vad ska eleverna göra efter rasten?
7. Vad är egentligen ”tårtbiten” som Yvonne har tagit fram?
8. Vad heter addition och subtraktion med ett enklare språk?
9. Varför har hon tagit fram tårtbiten, tror Jonatan?
10. Varför tror Yvonne att det är bra att eleverna vet vad de ska göra?
11. Vad är den gemensamma nämnaren för situationer då Yvonne tycker att hon lyckas som lärare?
12. I vilka situationer tycker Yvonne att hon lyckas som lärare?
—————————————————————————————————————
Hur tycker ni att man bäst kan arbeta med ett sånt här material? Om man har flera i gruppen som är lärare till yrket kan man nog göra väldigt mycket, men hur?
/Emil
Tagg:lärare, material, ordkunskap, yrkessvenska