Vi måste prata om lektion.se
En mötesplats för Sveriges lataste lärare! Lektion.se, dit kreativiteten kommer för att dö! Nu över 215 000 medlemmar!
Jag måste erkänna att även jag, som ung oerfaren och outbildad lärare, någon gång gick in på lektion.se. Jag behövde en lektion! Ganska snart märkte jag att varje pdf som jag laddade hem var antingen felstavad, feltänkt eller inkorrekt på något sätt. Om man vill sysselsätta eleverna med något obegripligt som får tiden att gå hittar man mycket att ta av på lektion.se.
Mina invändningar (mitt hat!) mot denna sajt kan sammanfattas under följande punkter:
1. Om allt du behöver är en pdf med oregelbundna verb eller ett korsord med slumpmässiga substantiv, varför plitar du då inte ner det själv? Du är ju lärare, du KAN väl verb och substantiv? Du KAN väl använda din dator? Det tar inte så lång tid. Tänk också på att om du skriver dokumentet själv så kan du ändra och förbättra tills nästa lektion och rätta det där stavfelet som smög sig in. Om du inte vet vad du behöver kanske du ska skaffa en lärobok istället?
2. Om du inte kan komma på något att göra på din lektion i morgon måste du fråga dig vad du egentligen håller på med. Varför undervisar du? Vad är målet med kursen? Vad kan dina elever? Vad behöver de kunna? Varför har du inte en långsiktig planering?! Grundfelet är tanken att man “har lektioner” istället för att man undervisar på en kurs. Att ha lektioner, det kan väl vem som helst. Fördriva tiden i 60 minuter. Men att undervisa, att ta kontakt med eleverna och lära dem något, det krävs det en lärare till.
3. Var du en sådan som gnällde på lärarutbildningen för att du inte fick lära dig “hur man gör” när man undervisar? Jag tänkte nästan det. Då ska jag tala om för dig att själva poängen med utbildningen var att du skulle räkna ut det själv, hur DU kan undervisa DINA ELEVER. Det finns inga metoder när man har med människor att göra, det finns ingen mall att följa. Det som finns är du och din hjärna, dina händer, din dator, din tavla och dina pennor. Det och din kontakt med eleverna. Tänk på dem! Hur måste du förklara för att just hon som sitter på tredje raden ska förstå? Den där genvägen som du vill ta, att hitta en lektion på nätet som ger din elev kunskap, den är falsk. Det går inte. DU måste göra jobbet.
4. Jag kan förstå att vissa lärare inte ges tid till planering och att vissa har en massa elever på olika nivåer som kommer och går hipp som happ. Om du har det så, acceptera inte det. Ta upp det med ditt arbetslag och dina chefer och förändra det. Om det inte går att förändra, sök ett annat jobb. Om du har erfarenhet av svenska som andraspråk (du behöver inte ens ha utbildningen!) har du goda möjligheter att få jobb. Lektion.se är inte lösningen på ditt problem, det skjuter bara ditt problem framåt.
5. Visa dina elever respekt. Visa att du tänker på dem och planerar för dem. Lär känna dem och deras behov. Försök förstå dem. Det är respektlöst att bara plocka nåt från nätet och slänga det framför dem. Det är inte undervisning, det är tidsfördriv!
Något av det bästa med det här yrket är att man får vara kreativ och utveckla sitt eget kunnande hela tiden. Ta vara på det! Var kreativ! Ta bort lektion.se från dina bokmärken, nu och för alltid, amen!
/Emil, som gärna tar emot svar från någon av de 215 000 användarna. Varför gillar ni det där egentligen?
4 kommentarer
Ditt inlägg låter som musik i mina öron!
Även sådana här gnällinlägg? Då kan jag bjuda på fler sånger… 🙂
Nästa gång ser jag fram emot en sågning av digitalasparet.se!
Haha, kan man annat än älska en sida gjord i frames? Jag föreslår att du tar den fajten på din blogg! Ser fram emot att läsa.