Yrkessvenska i barnomsorgen – en jämförelse
Barnomsorgen, d.v.s. förskolan verkar vara nästa stora populära område när det gäller yrkessvenska. Material behövs förstås och jag har tillsammans med den eminenta Marita Standár skrivit ett läromedel på lätt svenska som passar på motsvarande sfi B och C. I det här blogginlägget jämför jag vårt material med en annan lärobok på samma ämne.
Klicka här för att se och beställa läromedlet hos Bokus.
Läromedlet har den vackra titeln Sweol yrkessvenska Förskola och är egentligen ett extra kapitel som inte fick plats i vår första bok i serien Yrkessvenska inför praktiken. Vår tanke med materialet är som vanligt att göra yrkessvenska (för barnomsorgen den här gången) på ett enklare språk, utan långa texter att ta sig igenom. Vi fokuserar på enskilda ord och kortare fraser och har en mängd övningar på varje del innan det kommer nytt innehåll för eleven att förstå sig på.
I vårt material för förskolan finns inga komplicerade bisatser eller onödigt långa meningar, och i princip alla ord finns i en ordlista som eleven själv kan arbeta med.
Vi tänker alltså helt annorlunda än en konkurrerande lärobok som nyss kommit ut på ett stort förlag. Som lärare i svenska som andraspråk förstår jag faktiskt inte hur de tänkt, för den har samma brister som en annan bok i yrkessvenska som kom för några år sedan.
Den här nya boken (inte vår bok alltså!) har väldigt långa texter. De långa texterna innehåller komplicerade satskonstruktioner. Satserna innehåller väldigt avancerade ord. De avancerade orden förklaras i bästa fall i en (mycket kort) ordlista med lika svåra ord.
Vad sägs om den här “hjälpen”:
Fras: över förväntan
Förklaring: mer eller bättre än man har förväntat sig
Tack för det, Televerket! Om jag inte vet vad “förväntan” betyder blir jag självklart inte hjälpt av “förväntat sig”! Förstår inte författaren att det ord som egentligen blir förklarat är “över”?
Här kommer ett lite längre textutdrag ur vår konkurrents bok:
Andra veckan deltar Moa utan problem i aktiviteterna som pedagogerna ordnar, och under den fria leken letar hon glatt upp storasyster Mikaela och sitter med på de aktiviteter och lekar hon sysslar med. Eftersom det går så pass bra kan pedagogerna nu bli mer aktiva i omsorgsarbetet och vara där vid blöjbyten och tröst, medan pappa får ta ett kliv tillbaka och vara passivt närvarande.
VARFÖR SKRIVER DE SÅ FORMELLT? Varför så långa meningar? Jag förstår inte. Detta är en lärobok för nybörjare i svenska! Enligt förlaget ska den användas på sfi D (vilket jag anser vara nybörjarnivå), men det tror jag blir svårt. Det är alldeles för hög nivå på den texten. Den första meningen i detta korta utdrag innehåller två relativa bisatser (varav en utan bisatsinledare) och tre huvudsatser samt två partikelverb. Den andra meningen består av två bisatser och en huvudsats, och båda meningarna innehåller satsadverbial på ett sätt som komplicerar läsningen.
Vem ska läsa detta, undrar jag? Förmodligen någon intet ont anande sfi-elev som fått texten i handen av en lika ont anande lärare, “pedagog”, “utbildare” eller “coach”. Den som undervisar med denna bok behöver STORA kunskaper i svenska som andraspråk. Hoppas att de har det.
Jämför nu med hur vi skrivit i vårt material Sweol yrkessvenska Förskola:
Det går 24 barn på förskolan Fjärilen. 10 barn är små (1–3 år gamla) och 14 barn är stora (4–6 år gamla). Det finns två avdelningar på förskolan, Larven och Puppan. Små barn går på Larven och stora barn går på Puppan.
Föräldrarna lämnar barnen på morgonen och hämtar dem på eftermiddagen.
Lite tydligare, eller hur? Vilken text tror du är bättre för den som har låga språkkunskaper och saknar förkunskaper i hur förskolan fungerar eller kanske inte ens vet vad en förskola är?
Alltså, välj Sweol yrkessvenska Förskola, så får du ett material i yrkessvenska för barnomsorgen med en didaktisk tanke, på en realistisk nivå, utan stora textsjok eller orimligt svåra ord.
Just nu endast 81 kronor på Bokus.
/Emil
Tagg:barn, barnomsorg, barnskötare, dagis, förskolan, förskollärare, lärobok, läromedel, material, yrkessvenska